Thursday, February 23, 2012

Ayam Masak Merah Barbydol



Semalam saya wat kecoh pasal Perempuan Tak Suka Berkongsi Dapur.  kan?
Arinie entry saya pagi Jumaat nie nak membuktikan yang saya nie leh la
masak katakan. Tapi xdla macam chef-chef hebat macam di luar sana.


Tadaaa sedap x?? Makan dengan bersama Nasi putih memang sedap sangatla kan ??
Klo nk cuba Resepi Ayam Masak Merah Barbydol jom nengok dekat bawah 
nie ok ^^'


Bahan-bahan 
1/2 ekor ayam
sedikit garam kunyit

Bahan-bahan untuk kisar 
4-5 biji cili kering
1 cm halia
2 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
1 biji tomato-potong dadu
1/2 cawan sos tomato

Bahan Hias 
1/2 biji bawang besar- potong bulat
kacang hijau, Carrot & Jagung secukupnya (yang jagung dengan carrot tu terpulang dekat 
korang nak tambah mcm mn ok )

Cara-cara
 Bersihkan ayam. Potong kecil-kecil dan gaul dengan garam kunyit. Goreng sehingga 2/3 
        masak jangan sampai hangit sudahla masa nk gorengkan tu erk :P

 Tumis bahan kisar tadi kecuali sos tomato dan tomato sampai naik bau. Barulah korang
        masukkan sos dan buah tomato. Tumis sehingga naik minyak. Jangan lupa taruh garam
        gula, ajinamoto sekali bagi cukup rasa ok.

 Masukkan ayam. Biarkan kuah jadi pekat. Sekali sekala korang gaul balikkan. Bagi ratakan
        kuah tu dekat ayam.

 Bila kuah dah pekat bolehlah masuk bahan-bahan hias. Biar 1-2 minit lepas tu baru la 
        padamkan api.


Senang je kan ? ok selamat mencuba Resepi Ayu Barbydol ^^ '

3 comments :

  1. wow , sedap ...
    anda ditag :)

    http://nourayuadieb.blogspot.com/2012/02/first-contest-by-ninie-blog-gua-paling.html

    ReplyDelete

Assalamualaikum...
Sila tinggalkan Comment anda ^^

 

Since 2010-2016 | Copyright by © Ayu Barbydol. Design by me Ayu Barbydol